Sharp Recruitment & Consultants träffar Paul Stuart, General Counsel & Head of Business Affairs på Soundtrack Your Brand, och pratar bl a om hur det är att arbeta inom musikbranschen som jurist och vad som utmärker Soundtrack Your Brand som arbetsplats och mycket mer.

Du har ett förflutet inom musikbranschen bl.a. från dina år på EMI Music och nu Soundtrack Your Brand. Var musikindustrin något du sökte dig medvetet till och var det en plan du hade tidigt inpå karriären?

Musik har för mig alltid varit magi. Stilarna har skiftat med åren och artisterna kommit och gått men oavsett om det varit Beastie Boys, AC/DC eller Drake skulle musik nog vara det jag tog med mig till en öde ö. Men vägen till att också jobba med artister och musik var allt annat än utstakad från början. Jag tyckte det mesta på juristlinjen var rätt kul men immaterialrätten var något lite extra. Precis som processrätten kändes immaterialrätten mera utmanande och kunskapen kändes lite exklusiv. Att verkligen behärska området och tänket kändes lite få förunnat.

Men det var en ren tillfällighet att jag tog steget in i musikindustrin. När jag jobbade på MSA fick jag tipset av en kollega att söka ett Wallenberg-stipendium. Jag hade nog tänkt stanna på byrån, i vart fall ett tag till, men bara en månad senare satt jag plötsligt med ett större stipendium på kontot, men ingen utbildningsplats bokad. Jag var egentligen inte vidare sugen på mera studier just då men åkte till London och pluggade immaterialrätt och kontraktsrätt fokuserat på sport, media, TV och musik, ett av de bästa och mest givande år jag haft. Och det kändes definitivt som att det var något jag brann mer för än den renodlade transaktionsjuridiken. Och därefter har jag varit fast i branschen!

Jag kan föreställa mig att få arbeta som bolagsjurist/chefsjurist inom musikvärlden är lite av ett drömjobb för många unga jurister. Vilka tips har du att dela med dig till alla dom som vill få chansen att arbeta på ett musikbolag inom juridik?

Kan man tänka sig att jobba i New York, London eller LA (vilket de flesta nog inte har så värst stora problem med!) är möjligheterna att jobba med musik enorma. Jag själv hittade ett par intressanta roller i Sverige när jag kom hem från London men valde att sitta ting i väntan på rätt öppning. Och när tjänsten som chefsjurist på EMI Music (idag del av Universal Music) blev ledig hoppade jag på direkt. Musikbranschen är tveklöst tuff och man måste gå in med den vetskapen. Förhandlingarna är hårda och alla bolag slåss om talang, både i form av anställda, artister, låtskrivare och affärer. Men brinner man för musik och att vara med och utveckla talang och dessutom är en god förhandlare finns det inget att tveka på. Juridiken, särskilt förmågan att skriva kontrakt av alla de slag och en bra känsla och förståelse för upphovsrätt, är såklart viktiga och nödvändiga entrébiljetter men man måste framförallt vara en möjliggörare av affärer, en problemlösare och någon som smörjer maskineriet. Man jobbar i en kreativ miljö och juridiken är alltid bara ett medel att uppnå artistens eller företagets mål. Något som hjälpt mig oerhört är mitt intresse för teknik och hur den samspelar med rättigheter och juridiken i stort. Så ett tips är omfamna tekniken, vikten av den lär inte bli mindre, snarare tvärtom.       

Jag läste en artikel med dig i samband med att du var ny på bolaget, Soundtrack Your Brand, och där du såg fram emot att få komma in till ett bolag och bransch som då var mer eller mindre orört av hela digitaliseringen. Nu cirka fyra år senare, hur har hela den biten utvecklats?

År 2020 kan alla relatera till Spotify och vi är många som använder tjänsten varje dag. Om man spolar tillbaka bandet till 2008 när vi på EMI fick ett samtal från en då okänd Daniel Ek var musikindustrins framtid högst oklar. Musik hämtades via PirateBay och CD-skivor levde på lånad tid som medium. Jag skrev och förhandlade den första major label-dealen med Spotify men den riktigt tuffa förhandlingen var inte med Spotify utan snarare internt där våra amerikanska kollegor, precis som på de andra skivbolagen, alldeles för länge fann streaming, dessutom reklamfinansierad, ytterst suspekt. Resten är historia och på 10 år har streaming i grunden förändrat sättet som konsumenter lyssnar på musik.

Vi på Soundtrack är också på en digitaliseringsresa: vi tar streaming till den kommersiella marknaden, dvs. musik i butiker, gym, skolor och restauranger. Denna del av musikindustrin ligger kanske 10 år efter konsumentmarknaden i mognadsgrad och även om vi tveklöst haft en dipp i tillväxtkurvan under Corona-månaderna växer vi stadigt på enligt plan. Vår tjänst finns idag i 74 länder, inkl. USA, UK, Australien och större delen av EU, och vi har mer än 50 miljoner låtar tillgängliga. Vi hjälper ett hundratal kunder varje dag att byta ut förlegad teknik mot vår streaminglösning.

Eran affärsidé bygger på att skapa ett ” Spotify för företag” och ni konkurrerar i första hand med Apple och deras musiktjänst. Nu har ni nyligen landat ett samarbetsavtal med Universal Music, vad betyder det samarbetet för er som företag och hur har bolagets utveckling sett ut senaste åren?

Soundtrack grundades ihop med Spotify och vi hette faktiskt Spotify Business under ett par år. Utmaningen var dock att vi ”bara” fanns i Norden medan många av våra kunder – t.ex. McDonald’s, Marriott Hotels, Joe & Juice – var multi-nationella och ville ha en global lösning. Men eftersom Spotify, som då skötte licensieringen av innehåll till oss, hade fullt upp på sitt håll med sin konsumenttjänst togs beslutet att bygga upp en egen, global licenskatalog för B2B. Jag och mitt helt fantastiska team på tre personer har därefter på lika många år slutit avtal med mer än 10 000 musikbolag, collecting societies och förlag. Vi har avtal med Warner, Sony, Merlin och nu i augusti, efter nästan två års tuffa förhandlingar, ingick vi ett globalt flerårigt avtal med Universal Music, kronan på verket. Det innebar att vi äntligen är ”content complete”, fullt jämförbara med en Apple eller Spotify avseende innehåll. 

Vårt kommersiella fokus har svängt en hel del över åren, från att ha varit inriktat på större, globala enterprise-kunder till att mera fokusera på den enormt stora marknaden av småbolag, dvs alltifrån kaféet eller frisören på hörnet till baren i Brooklyn eller Sydney. Vi har nu landat och mognat in i en mera agnostisk modell där storlek på kund spelar mindre roll. Vi har istället en uttalad online-first strategi och vi fokuserar vår marknadsföring på engelsktalande marknader. Vår produkt är nu finslipad och 2021 och framåt handlar om kontrollerad tillväxt. Resan mot lönsamhet har börjat.

Hur uppfattar du juristmarknaden i Sverige idag, anser du att det finns många valmöjligheter för affärsjurister när det kommer till olika alternativ i form av jobb och roller?

Jag har haft förmånen att rekrytera flera medarbetare de senaste åren och har slagits av hur enormt talangfulla och duktiga kandidater som sökt. Jag har också noterat att synen på juristen har förändrats och att den juridiska utbildningen och erfarenheten är riktigt värdefull även i andra roller än de rent juridiska, både närheten till affär och teknik i det dagliga arbetet gör juristen perfekt för företagsledande roller. Jag själv hoppade på en roll som nordisk försäljnings- och affärsutvecklingschef under ett par år och det har också varit enormt utvecklande för mig som person och ledare.

Vad är det absolut bästa med din roll idag och vad utmärker Soundtrack Your Brand som en bra och rolig arbetsplats?

Jag jobbar idag i skärningspunkten mellan musik, juridik och teknik på en av Sveriges mest intressanta start-ups. Mina 70 kollegor är helt outstanding på det de gör, alltifrån machine learning till marknadsföring. Vi jobbar internationellt och har kunder på alla kontinenter. Mina dagar innehåller alltifrån investerar- och styrelsemöten, förhandlingar med förlag och skivbolag, support i HR-frågor till att sätta vår affärsplan och bolagsstrategi med resten av ledningsgruppen. Kan just nu inte tänka mig en bättre mix.

Soundtrack är ett företag med en klar vision, har grundare med sund syn på jobb och fritid och har odlat en bra kultur från dag 1. Vi ogillar allt vad ”office-politics” heter. Vi har en extremt transparent miljö där alla på bolaget får del av medgångar såväl som motgångar. Och motgångar har man hela tiden som start-up, det gäller att lösa dem och gå vidare. Det viktiga är vad vi uträttar och vi är helt fokuserade på att ge inte bara våra kunder utan även artister och låtskrivare bästa möjliga värde. Vi har kul ihop och vi får saker gjorda.

Vill du få våra insights löpande?

Prenumerera och få våra nyheter direkt i din inkorg.