När kostnader ska stramas åt riktigt ordentligt startar de flesta av våra kunder en rekryteringsprocess genom att själva lägga upp en annons och se över sitt eget nätverk. Det är något vi alltid har uppmuntrat. Ju mer som kan göras på hemmaplan, desto bättre. Vi på Sharp Recruitment & Consultants kommer vanligtvis in när tiden inte räcker till eller när den egna rekryteringen inte har gett det förväntade resultatet. För att minska risken eller rättare sagt öka chansen för en bra rekrytering måste vissa saker sitta på plats.
1. Har du tid för en rekryteringsprocess?
Innan en process påbörjas bör du säkerställa att du har tid att genomföra den ordentligt. Slarv och stress visar sig i slutresultatet och kan bli oerhört dyrt. Gör en ordentlig genomgång av rollen och definiera så detaljerat som möjligt de personlighetsdragen som du anser att rätt kandidat ska ha. Fundera ytterligare en gång till innan du skriver en annons. Tänk på att rätt personlighet är betydligt svårare att hitta än rätt CV.
2. Annonsering
Tänk på att alla inte känner till företaget och därför är det viktigt att annonsen andas företagets värderingar, stämning, gruppens sammanställning, mm. Håll annonsen så kort som möjlighet genom att skriva i punktform. Det är alltid svårare att skriva kort. Lova inte heller guld och gröna skogar. En korrekt beskrivning av rollen, företaget, förväntningar, etc, ökar också sannolikheten att hitta rätt kandidat som stannar och trivs.
Välj att annonsera i rätt kanal som läses av de kandidater som ska intressera sig för tjänsten. Målstyrd annonsering är betydligt kostnadseffektivare. Ibland innebär det att man får gå utanför sina ordinarie medieval.
Vänta heller inte på att annonsen ska ge resultat, utan börja kontakta nätverket på en gång. Glöm heller inte att fråga om tips och råd från vänner, kollegor, kurskamrater, m fl.
3. Kandidater väntar inte på att du ska bli klar
När en rekryteringsprocess väl är igång bör du röra dig så snabbt och effektivt som möjligt igenom processen. Bra kandidater blir uppringda dagligen, även i svåra tider. De väntar inte på att du ska hinna intervjua 4-5 kandidater innan du kan ge besked. Det är därför viktigt att du har gjort en ordentlig genomgång av rollens innehåll samt kandidatens erfarenhet och personlighet innan du börjar intervju. Märk gärna vilka som är primära kriterier och vilka som är sekundära. Detta kommer att hjälpa dig att snabbt kunna bocka av hur av de uppsatta kriterierna som kandidaten besitter.
4. Var realistisk
Det är näst intill omöjligt att hitta någon som har allt för en minimal lön. Erfarenhet, specialistkompetens inom ett område, bakgrund på byrå eller en viss slags bank, liksom egenskaper såsom affärsdriv ökar värdet på en kandidat och därmed lönen. Du kommer troligen inte att få en kandidat med 6-7 års erfarenhet av exempelvis MIFID eller ett visst rättsområde för 45 000 kr. Om det är budgeten bör du tänka över ditt behov och organisering av arbetet för att kunna få in en person med 2-3 års erfarenhet.
5. Var inte rädd att diskutera villkor tidigt i processen
Många väntar till sista minuten innan en diskussion om avtalsvillkor påbörjas. Det finns faktiskt inte någon anledning till det. Fråga rakt ut vad kandidaten har för löneanspråk. För ett samtal om vilka förväntningar och möjligheter i form av rörlig lön, bonusar och andra löneförmåner som kan erbjudas kandidaten på företaget. Det finns inget värre än att komma till slutet av en process och inte kunna knyta ihop säcken för att förväntningarna skiljer sig för mycket.
6. Referenstagning
Be alltid om att få ringa upp tala med 2-3 referenter, helst ska dessa ha varit chefer som kandidaten rapporterat till. Tänk på att referenstagning kan vara känsligt och ambitionen bör alltid vara att göra referenstagningen på en enda slutkandidat. Referenstagningen ska endast vara en bekräftelse på det som redan har framkommit under rekryteringsprocessens gång.
Om du inte har tid att göra hela denna process ordentligt eller om du vill säkerställa att vissa delar av en process görs av någon som har mer erfarenhet kan du ta hjälp av ett rekryteringsföretag som verkligen kan området, branschen och har den expertisen som du söker.
Till sist, tänk på att anställd nöjd personal oftast är den mest attraktiva. Alla blir uppvaktade av företag och rekryterare som värderar deras kompetens.
För mer information om kandidater och rekryteringsprocesser är du välkommen att ringa mig, Zarina Virsholm, rekryteringskonsult på Sharp Recruitment & Consultants, på 0733 99 07 27 eller maila till zarina.virsholm@sharprecruitment.se
Nyheter
2024-10-02
|
Categories: Artikelarkiv, Undersökningar & rapporter2024-10-02
Categories: Artikelarkiv, Undersökningar & rapporter
Kontakt:
Vi vet var kompetensen finns. Ring oss direkt 08-41 09 98 00, maila info@sharprecruitment.se, eller fyll i formuläret: