Sharp Recruitment & Consultants träffar konsulten och styrelseledamoten Thomas Kellagher. Vi pratar bl.a. om utvecklingen inom Regtech och Fintech, karriärsmål och hur supportfunktioner som Legal & Compliance bör fungera och samarbeta samt mycket annat.

Hej Thomas, sammanfatta gärna din karriär från universitetsåren till där du befinner dig idag? 

Karriär är något alla vill göra men vad är karriär. När jag började tittat på universitetsutbildning visste jag inte vad jag skulle läsa men jag hade en vag idé om att jag ville förhandla, så jag hamnade på juristlinjen. Efter juristlinjen valde jag att plugga juridik utomlands. Jag var fortsatt inte säker på vilken karriär jag skulle välja. Till slut efter några trevande försök på en mindre advokatbyrå hamnade jag i SEB. I SEB började jag arbeta med stiftelser i Malmö. Hittills hade de flesta val varit slumpartade. Mitt första medvetna karriärval var när jag flyttade till Stockholm och SEB Kort. Under min tid på SEB Kort (13 år) så var jag både jurist och chefsjurist. SEB Kort var ett dotterbolag i SEB Koncernen som på denna tid var tämligen autonomt visavi SEB. Egentligen var bolaget det bästa av två världar – ett medelstort bolag med det stora bolagets resurser. Under min tid på SEB Kort fick jag möjlighet att utveckla mig och min nyfikenhet blev stillad av de många olika arbetsuppgifterna jag hade. Efter sammanlagt 17 år inom SEB koncernen blev jag rastlös och min nyfikenhet sa till mig att det var dags att utforska nya horisonter. 

Jag slutade på SEB Kort och hoppade på ett arbete som VD för ett mindre inkassobolag. Detta var en av de mest lärorika perioder jag har varit med om trots att den bara varade i ca sex månader. Det var i samband med denna anställning som jag insåg vikten av att göra en DD på den man rapporterar till och på det bolag man ska arbeta i. Jag fortsatte min karriär till Coop MedMera Bank som ansvarig compliance. Denna organisation var mer präglad av kooperationen än vad jag hade förväntat mig, vilket gav en intressant inblick i hur folkrörelsen bedriver bolag. Jag arbetade på MedMera Bank i 2–3 år men fick sen ett erbjudande om att börja som konsult av FCG. Konsultrollen var ny och gav mig en ny utmaning. Det var väldigt intressant att arbeta som konsult man fick möjlighet att se och hjälpa många olika företag inom den finansiella sektorn. Ett av mina uppdrag var som Chief Compliance Officer på Sörmlands Sparbank. Jag kom in på Sörmlands Sparbank i en turbulent tid och var med om både att städa upp i banken såväl som att hantera platsundersökningar från FI.

Efter ett år så erbjöd Sörmlands Sparbank anställning vilket jag hoppade på. Efter ytterligare 1,5 år så beslöt jag att det var dags att gå vidare och då startade jag egen konsultverksamhet. 

Mina karriärval har präglats av följande;

  1. Nyfikenhet
  2. Utmaningar
  3. Utveckling
  4. Ha roligt
  5. Slump

Hur ser du på utvecklingen inom Regtech och Fintech?

Fintech går mot en intressant utveckling där många entreprenörer inte kopierar gamla lösningar utan hittar nya lösningar på gamla och nya problem. Samtidigt som regelmakaren till viss del har möjliggjort för Fintech genom regelförändringar har även regelutveckling gjort att ett ”nytt” område har utvecklats, Regtech. Detta innebär att såväl gamla aktörer som nya Fintech aktörer behöver hjälp med att automatisera kontroller och övervakning. För att nya aktörer ska överleva behöver Fintech och Regtech arbeta ihop för att finna lösningar på de regulatoriska utmaningar som finns.  Nästa steg är en ökande användning av artificiell intelligens. 

Finansbranschen är inne i en explosion och supporttjänster som Legal och Compliance står inför en stor utvecklingsresa, vad ser du framför dig inför 2021?

Jag ser tre trender framför mig dels att Regtech tar över en del av de traditionella supporttjänsterna. Dels ser jag framför mig att distansarbete är det nya normala, vilket kan innebära fler deltidstjänster och att en person kan vara anställd på flera ställen eller arbeta på en frilansbasis. Dels ser jag framför mig en ökad specialisering på grund av det omfattande regelverket. Utöver det så kommer flera organisationer se över sin kostnadsbild och försöka effektivisera den både arbetsmässigt och kostnadsmässigt. I den andan kommer ett flertal organisationer att ta in konsulter inom olika områden för att skära topparna eller hantera vissa specifika projekt.

Varför tror du att vi ser vi ett större fokus kring den regulatoriska detaljregleringen?

Detta härrör sig från finanskrisens dagar. Innan 2008 talade lagstiftaren om självreglering och eget ansvar. Detta kom främst av hur regleringen då såg ut i USA och Storbritannien. Efter 2008 beslöt bl.a. EU att mer detaljreglering skulle ske, då banker inte hade klarat av det egna ansvaret och självreglering.  Denna trend har egentlig bara fortsatt sen dess. Varje gång ett bolag bryter mot reglerna så tar EU kommissionen det som ett bevis på att ytterligare detaljreglering behövs. Utöver detta så har också alla nya tjänster som Fintech har inneburit givet ett behov av att reglera de nya fenomenen ytterligare. Se exempelvis penningtvättsområdet där fler och fler aktörer omfattas av regelverket.  

Arbetsmetodiken vi ser inom Compliance och Legal och sättet att arbeta på och hur man angriper frågor. Vad är dina tankar kring det?

Compliance funktionen arbetar idag mer med råd och stöd än vad den gjorde tidigare. Denna trend kommer att fortsätta och avspegla sig att juridik och complaince kommer behöva arbeta närmare och komma överens om samarbetsformer.

Samarbetet mellan Legal och Compliance, både utifrån din konsultroll samt alla dina tidigare roller, hur uppfattar du att samarbetet fungerar generellt sett mellan dessa två funktioner?

Samarbetet kan fungera på två sätt antingen hjälps Legal och Compliance åt för företagets bästa eller så ser Legal och Compliance varandra som konkurrenter. Jag har personligen alltid lagt mig vinn om ett gott samarbete med Compliance eller Legal beroende på vilken roll jag har haft. Generellt sett så tycker jag att det fungerar bra på de flesta arbetsplatser jag har varit på. Jag kan också konstateras att det har förekommit alla schatteringar på skalan.  

Thomas Kellagher driver konsultbyrån Kellagher Seger Consulting och ingår även i Sharp Recruitment & Consultants konsultnätverk. Vid sidan av sin konsultroll så sitter Thomas som styrelseledamot i , Loomis Sverige AB, Paytrim AB & The Change Group International

Vill du komma i kontakt med Thomas så nås Thomas på +46 725 157 325 eller thomas.kellagher@ksconsultingab.se

Vill du få våra insights löpande?

Prenumerera och få våra nyheter direkt i din inkorg.