Här om dagen fick jag ett meddelande från min kollega om att hon läst ett inlägg här på LinkedIn som handlar om att kalla kundsamtal inte är lönsamt.

Min första reaktion blev: VA? Hur är det möjligt? Vem skriver en sådan sak? Jag tappade helt fokus från det jag höll på med och kunde inte sluta tänka på detta. Har själv inte läst inlägget, men jag behöver inte läsa det för jag vet till 100% att det är SÅ FEL.

Jag har jobbat med b2b i cirka 15 år och under alla dessa år. I alla olika säljroller jag haft, oavsett om det varit i min säljchefsroll eller am-roll, har jag ALLTID ringt kalla kundsamtal. Kalla kundsamtal som kan ha varit ”sälja här och nu över telefon” eller kalla kundsamtal för att boka in ett möte med en ny kund.

För mig är detta enbart en styrka men framförallt är det en attityd och inställningsfråga.

Varför har jag medvetet gjort detta även om jag suttit med en stark kundportfölj med befintliga kunder som köper i stora volymer? Jo, för att jag inte vill bli eller vara den bekväma säljaren, en sk “fat cat” som bara väntar på inkommande förfrågningar. Jag vill hela tiden veta och känna att det jag säljer fungerar mot marknaden och nya kunder. Jag vill bygga upp min kundstock och mitt nätverk snabbt och vara oberoende. Tappar jag en kund måste den ersättas med en ny för att jag ska behålla värdet i min portfölj och samtidigt öka min försäljning. Men framförallt är kalla kundsamtal min största egna utveckling i säljrollen. Det är när jag utför kalla kundsamtal som jag får argumentera mer, förekomma kunderna mer och vara på tårna ännu mer. Det är ju så jag som säljare hela tiden går framåt och inte blir den där “fat cat” säljaren.

Många säljare som jag träffar i jobbet drar sig för kalla samtal. De säger väldigt tidigt i samtalet med mig att man endast vill arbeta med befintliga kunder, inkommande förfrågningar och så klart vill alla alltid jobba med företagets bästa kunder. Sluta vara så fina i kanten och sluta även upp med ert prestigebeteende! Våga gör kalla samtal, bygg dina egna broar.

Man kan gå på hur många olika säljkurser och utbildningar som helst och få höra många olika teoretiska trix och knep, men jag hävdar att det finns bara en väg att bli en riktigt duktig säljare och det är i det dagliga praktiska arbetet. Lyft telefon och ring samtalet och boka mötet om och om och om igen.

Så min kommentar på detta är att kalla kundsamtal definitivt är lönsamt.

Vill du få våra insights löpande?

Prenumerera och få våra nyheter direkt i din inkorg.